Magne V. Kristiansen
Innlegg
Kategorier
For å gjøre opptegningen så enkel som mulig er det viktig at formatet på motivet og lerretet rapporterer. Det kan en sjekke ved å legge motivet opp på lerretet - dersom diagonalen flukter gjennom dem begge har de samme format. I dette arbeidet har jeg tonet ned lerretet med rå umbra akryl. Det er fordi det hvite lerretet ofte distraherer litt i oppstarten. Dessuten gir den litt brunlige varme mellomvaløren en undertone i maleriet som vil løfte opp de mer blålige, grønne fargene i motivet.
Jeg fortsetter enn så lenge med akryl - rå umbra i dette tilfelle. Nå gjelder det virkelig å se stort på ting og ikke hefte seg ved detaljer. Den viktigste linjen i bildet er øyehøyden som korresponderer med vannlinja. Legg merke til at denne er nokså horisontal, den stiger bare ørlite utover mot høyre. Hadde vi lagt oss helt ned i steinene, ville denne linjen blitt helt rett på grunn av jordkrumningen.
Vi har en nokså stor og tung masse til venstre i bildet - denne tyngden blir balansert av mannen som står som et litet lodd langt ute på vektstangen. Denne vektfordelingen fører til at vi får en akse omtrent i Det gyldne snitt som antydet ovenfor, omtrent der den litt ensomme bjørka står i tregruppen. Også øyehøyden ligger i Det gyldne snitt.
Vi leter nå etter de store geometriske figurene, skrålinjer og viktige punkt. Vi antyder steinene i framgrunnen og har snart nok referanser til å gå litt mer detaljert til verks. Men først må vi se litt på noen triks for å bestemme proporsjoner på en smidige og effektiv måte. Dette skriver jeg litt om i neste leksjon 9.